Únava a její vliv na náš život

Rodičovství je úžasný a naplňující zážitek, který je však také velmi náročný a vyčerpávající. Stejně tak je vyčerpávající dnešní tempo a tlaky společnosti, ať už máme děti nebo ne.

Je důležité si uvědomit, jak dlouhodobá únava ovlivňuje naše zdraví a konkrétně naše nadledvinky a celý hormonální systém. Nadledvinky jsou malé žlázy umístěné na vrcholu ledvin, které hrají klíčovou roli v regulaci stresu v našem těle. Produkcí hormonů, jako je kortizol, adrenalin a noradrenalin, se nadledvinky podílejí na reakci na stresové situace a udržování fyziologické rovnováhy.

Dlouhodobá únava a přetížení vedou k neustálému tlaku na produkci stresových hormonů. To má negativní dopad na celkové fyzické a emocionální zdraví matek i ostatních pracujících žen. Abych nešla daleko, jsou to hodně porodní asistentky a duly, s kterými se setkávám profesionálně i osobně, kterých se toto téma velmi týká.

Nepravidelný spánek a zvýšená zátěž ovlivňují v těle imunitní systém a snižují jeho efektivitu. To znamená, že tyto ženy jsou náchylnější k infekcím, nemocem a pomalejšímu hojení. Kromě toho může nadměrná stimulace nadledvin způsobit poruchy spánku (jste unavená, ale nemůžete usnout – spát celou noc v kuse), narušit trávení, vést k hormonálním nerovnováhám a zvýšit riziko vzniku úzkosti a deprese. Záludností je, že nadledvinky se podílejí na produkci i ostatních hormonů, jako je progesteron, estrogen a testosteron. Pokud jsme neustále ve stresu, tělo je v “akutním režimu” a dá přednost tvoření stresových hormonů před pohlavními! Což vysvětluje situaci, kterou já mnohokrát vidím v praxi: žena okolo 40 let, doteď se plně věnovala náročné práci. Teď se snaží otěhotnět a nejde to. Je vyčerpaná, často má v anamnéze i dlouhodobé užívání hormonální antikoncepce. Oříšek, který někdy přirozenými cestami rozluštit jde, ale potřebuje čas, ochotu ke změnám a velké odhodlání.

Je tedy důležité, abychom přijaly fakt, že péče o vlastní zdraví a vnitřní pohodu není luxus, ale naprostá nezbytnost. Potřebujeme disciplínu, pravidelný odpočinek a relaxaci, opravdu výživnou stravu, dostatek spánku a vhodnou fyzickou aktivitu. Uf, je toho hodně, že? Můžeme si pomoci bylinkami, jako jsou Tulsi, Schizandra nebo Ashwagandha. Tyto byliny jsou vhodné i pro ženy v šestinedělí. Podporují spánek, vnitřní uvolnění a dobrou náladu. Rovněž je důležité hledat podporu od partnera, rodiny a přátel a případně se poradit s odborníkem o možnostech, jak podpořit zdraví nadledvin a hormonální rovnováhu.

      TEST. Je to vaše téma?

      Máte:

  • Pocity vyčerpanosti, ale neschopnost “vypnout”
  • Únava zejména mezi 15-16 h. Potřebujete kávu nebo něco sladkého.
  • Úzkost nebo podrážděnost
  • Alergie, reakce na potraviny
  • Ekzémy nebo kopřivka
  • Hormonální nerovnováha
  • Nízká sexuální touha
  • Perfekcionismus
  • Vstáváte unavená
  • Máte problémy se soustředit

     ANO. Pokud pro vás platí alespoň tři z těchto prohlášení.

Zanechat komentář

Your email address will not be published. Required fields are marked *